Biljart spelen met 4 ballen
In het 4 ball-Yotsudama komt het er op aan een strategie te bepalen om een 3 ball te kunnen scoren of te verdedigen. Yotsudama wordt gespeeld op een biljarttafel van 1,5 m bij 2,10 m of ook 1,15 m x 2,30 m. Er zijn dus 4 ballen, twee rode en twee speelballen wit en/of geel. Indien met twee witte gespeeld wordt dan is er één van een merkteken voorzien.. Een punt wordt gescoord door met de speelbal minstens twee andere ballen te raken. Wanneer men alle drie de ballen kan raken krijgt men bonuspunten.
Men scoort 5 punten wanneer men met de speelbal alle drie de andere raakt en dit vooraf heeft aangekondigd. Men zegt dat tegen de scheidsrechter of tegen de tegenstander. Het leuke hierbij is, dat, als men niet scoort na de aankondiging, men 2 punten kwijt is. Wie bv. op 20 staat een 3 ball aankondigt maar faalt dan staat hij plots op 18. Het is dus een uitdaging om risico te nemen.
Een set wordt gespeeld naar 25 punten en bestaat uit 2 winnende sets. Het kan gespeeld worden door 2 individuele spelers of door een team van 2 spelers. Bij een gelijkspel dienen er ‘penalties’ gespeeld worden. Dat is een extra beurt vanaf acquit voor elke speler. Degene die daaruit de hoogste reeks scoort wint het spel.
Er worden bij Yotsudama 3 klassen onderscheiden: naar 25 p is 3de klasse minder dan 2 gemiddeld. Naar 40 punten is 2de klasse tussen 2 en 3,99 gemiddeld en tenslotte is er naar 50 p of 1tse klasse met een gemiddelde tussen 4 en 6.
Het is de bedoeling dat spelers die een gemiddelde hoger dan 6 behalen, overstappen naar het gewone biljartspel met 3 ballen. (Rolf Duchamps)