Sint-Gillis-Waas wil tonnagebeperking +3.5 ton
SINT-GILLIS-WAAS. De gemeente Sint-Gillis-Waas wil een tonnagebeperking van +3.5 ton invoeren. Dat moet de dorpskernen veiliger maken. In de maas tussen de grensscheiding Nederland, in de deelgemeente De Klinge en de E17 is na goedkeuring van het tonnageplan door de hogere overheid en het plaatsen van alle verkeerstekens geen doorgaand vrachtverkeer meer toegelaten. Dat zal wellicht reeds in september al het geval zijn. Vrachtwagenchauffeurs die geen bestemming of herkomst hebben in deze zone kunnen dan enkel op het hogere wegennet rijden, en niet meer over de gemeentewegen en gewestwegen.
Samen met buurgemeenten Beveren, Stekene en Sint-Niklaas wil Sint-Gillis-Waas de strijd aangaan tegen het zwaar verkeer tussen de E17, N70 en E34. De vier gemeenten werken samen om zwaar doorgaand verkeer te weren en tegelijk om de bereikbaarheid van de plaatselijke bedrijven en bedrijventerreinen te behouden.
De aangewezen route voor zware vrachtwagens door het Waasland loopt via het hoofdwegennet R4-E17-R2-E34. Aan de toegangen van de zone met tonnagebeperking worden zoneborden (C21) geplaatst. Een inbreuk is een ernstige derdegraads overtreding. De boete voor een bestuurder van een vrachtwagen die de signalisatie negeert en geen herkomst of bestemming heeft in de Wase regio bedraagt 174 euro.
De politiezones Waasland-Noord en Sint-Niklaas maakten samen al afspraken over de handhaving. Dat zal in eerste instantie manueel gebeuren. Het is wel de betrachting om nadien een ANPR cameraschild uit te rollen. (mb)